VISVERBOD AFVOERKANAAL CLASCENTRALE

Vrijdag, 17 januari 2020

Beste wedstrijdvissers, op heden onderstaande mail ontvangen van HSV Bovenmaats: Beste sportvisser, gastvereniging, 14 jan 2020 Als vergunninghouder of als gastvereniging heeft u ongetwijfeld weleens gevist in het water van de Clauscentrale in Maasbracht. Over het uitblijven van de vergunning zult u gedacht hebben. Waarom hebben wij nog niets gehoord. Hieronder de verklaring. Zoals u weet is de PLEM, ESSENT een tijd geleden over genomen door RWE Duitsland. Door deze overname kreeg het bestuur van Bovenmaats natuurlijk ook te maken met andere mensen om te praten over vergunningen, voorwaarden en de invulling van een seizoen. Wij merkten eigenlijk al meteen dat deze personen, anders dan wij gewend waren, die gesprekken aangingen. Zij zijn nieuw, kennen geen personen, hebben niks met een vereniging en zijn meedogenloos in het nemen van beslissingen. Ze lopen als een olifant door de porseleinkast. Het zijn managers die op hun strepen staan en targets moeten halen. Zoals ze zeggen zijn ze in gesprek gegaan met juristen en advocaten over de verantwoording die ze dragen en de aansprakelijkheid t.a.v. mensen die op hun terrein verblijven. In de meerdere vergaderingen die wij met het nieuwe bestuur ter voorbereiding op het nieuwe seizoen hebben gehad, was al merkbaar dat een andere koers gevaren zou worden en het niet zo soepel verliep als in het verleden het geval was. Waar wij al bang voor waren is dan ook gebeurd. Op de laatste vergadering (vrijdag 10 januari 2020) werd de hoop op een goede afloop door RWE bruut de grond in geboord. Zij hebben besloten geen vergunningen meer uit te geven, niemand meer op het terrein toe te laten en niet langer verantwoordelijk te willen zijn voor mensen die op hun terrein verblijven zonder een binding te hebben met het bedrijf. Met deze beslissing is het vissen aan de Clauscentrale voor iedereen van de baan en verleden tijd. Wij zullen, hoe moeilijk het ook is, dit besluit moeten accepteren. Emotioneel gezien gaan 42 jaar visplezier op dit water verloren. De jaarlijkse opschoonactie langs de waterkant, het opruimen van troep in de struiken en de inzet van onze vier controleurs die een oogje in het zeil hielden ten spijt. Wat in hun beslissing wel een grote rol heeft gespeelt is het ongeval dat een aantal jaren geleden heeft plaats gevonden waarbij een visser in een bootje nabij de waterval is omgeslagen en verdronken. Ondanks alle pogingen om dit management op andere gedachten te brengen, moeten wij na 42 jaar met pijn in het hart afscheid nemen van dit geweldige en unieke viswater. Voor u allen, maar zeker ook voor Bovenmaats, is dit een fikse tegenvaller met grote gevolgen. Het bestuur heeft intensief gezocht naar mogelijke alternatieven. Helaas waren deze niet of onvoldoende aanwezig. Er is dan ook besloten, na 54 jaar bestaan te hebben, de vereniging te ontbinden. Ook aan de leden die op het water in Buggenum vissen, kan geen vergunning meer worden gegeven omdat OML dit water niet meer beheerd. Ons voorstel is om de financiële middelen die de vereniging bezit, te schenken aan drie goede doelen. Het zijn doelen waarmee wij als vereniging ook al iets te maken hadden. Dat is Alzheimer Nederland, het Parkinson fonds en KWF Kankerbestrijding. Dit voorstel willen wij graag in een algemene ledenvergadering in stemming brengen. Ook kunnen wij dan even praten over dit alles. De vergadering wordt gehouden op vrijdag 21 februari om 19.30 uur in café de statie Rijksweg 2, 6051 KN in Maasbracht. Wij hopen op een goede opkomst. Als u verhinderd bent vragen wij u om uw stem telefonisch of per mail door te geven. 0475 452650 of caspar.koninkx@ziggo.nl Mocht u niet aanwezig zijn en niets hebben laten weten gaan wij er vanuit dat u achter ons besluit staat. Tot slot danken wij u voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen u, ondanks dit trieste bericht, veel succes in de verdere uitoefening van uw hobby. Tot ziens op de vergadering. Met vriendelijke groet, Bestuur HSV Bovenmaats, Wedstrijdprogramma wordt door de wedstrijdcommissie aangepast, u ontvangt hierover bericht.